Deel VI: een - Reisverslag uit Aix-en-Provence, Frankrijk van Pauline Brorens - WaarBenJij.nu Deel VI: een - Reisverslag uit Aix-en-Provence, Frankrijk van Pauline Brorens - WaarBenJij.nu

Deel VI: een

Blijf op de hoogte en volg Pauline

25 Oktober 2015 | Frankrijk, Aix-en-Provence

Deze site en mijn foto's hebben zoveel ruzie dat dit verslag helaas geen foto's heeft. Volgende week probeer ik dat goed te maken!

Een normale week. Al mijn weken hier zijn lekker chaotisch en verschillen heel veel want franse organisatie is één groot mysterie. Ik ben elke dag nog verbaasd dat er elektriciteit en stromend water is, want als een energiecentrale hier net zo goed georganiseerd is als een willekeurige universiteit is dat een hele prestatie.

Afgelopen week.
Zaterdag - Marseille. of hoe ik op een pleintje wijn dronk met een priester....voor 1 uur 's middags
Samen met wat mensen van de studentenkerk naar Marseille om de abbaye st Victor en de ND la garde te bezoeken. Zoals je gaat zien in dit verslag hang ik zo'n 4-5 dagen per week bij de studentenkerk rond. Dat heeft een aantal redenen:
1) in de studentenkerk zitten alleen fransen, en fransen spreken alleen frans. (in tegenstelling tot eramusmensen die vooral engels spreken) fransen zijn ook bijzonder geduldig naar étranger die de taal niet goed spreken, en in de studentenkerk leer ik heel veel door gewoon veel frans te spreken. ik leer ook het een en ander over de franse (katholieke) cultuur (zoals het concept apéro, hoeveel zoenen je iemand hoort te geven, etc.)
2) de studentenkerk organiseert heel veel interessante activiteiten.
3) de mensen zijn aardig en hebben een goed gevoel voor humor
4) het voordeel van katholieke kerken is dat ze wereldwijd hetzelfde zijn. Amerikanen gaan naar de starbucks als ze heimwee hebben, ik ga wat wierook snuiven in de kerk.

Anyway, marseille. 's Ochtends een rondleiding door de abdij st Victor, een 5e eeuwse abdij die iedere paar honderd jaar is verwoest, heropgebouwd, aangevallen, heropgebouwd etc. Dat is interessant omdat je allerlei lagen en bouwstijlen door elkaar kan zien en het gebouw niet verpest is door barok, maar er eerder uitziet als een middeleeuws fort. (wat het ook geweest is). Daarna een franse picknick. Als je een Nederlander vraagt om zn eigen lunch mee te nemen, neemt hij twee boterhammen met pindakaas mee. Ik vond mezelf dan ook heel goed geintegreerd met een salade. De fransen (inclusief pere Thomas, een 35jarige pastoor) hadden natuurlijk wijn, kaasjes en stokbrood bij zich (ze zijn gelukkig niet alleen aardig, maar ook vrijgevig). Een van de meisjes deelde als toetje (geen lunch zonder toetje) voorverpakte crèpes uit die volgens de verpakking uit 63% crèpe bestonden, en 37% uit nutella. 's middags zijn we de heuvel opgeklommen naar de Notre Dame de la Garde: een grote mariakerk die zo heet omdat "Maria over de zeeman waakt". Deze kerk is vol met prachtige mozaïken, kleine bootjes/vliegtuigen die aan het plafond hangen en heel heel heel veel tegeltjes die mensen hebben laten plaatsen uit dankzegging voor verhoorde gebeden (netjes gesorteerd op: gered van schipbreuk/storm, genezing van ziekte, terugkeer van echtgenotes etc.)
Kortom: zaterdag was een dag van cultuur, geschiedenis en franse integratie.

zondag - erasmus, schoonmaken, en jawel: kerk
zondagen zijn altijd rustig omdat frankrijk nog gewoon dicht gaat op zondag. extra treurig natuurlijk als je er op zaterdagavond na sluitingstijd achterkomt dat je geen boodschappen gedaan hebt voor de rest van het weekend. Zondagochtend is er vaak een pannenkoekenontbijt met wat erasmusmensen (wat meer uitloopt in een pannenkoekendag) en smiddags en savonds was ik in de kerk. Het koor zong voor de mis en op het allerlaatste moment waren er nog 4 extra liedjes toegevoegd. (franse organisatie). Na de mis (19-20) is er tijd voor een apéro: hapje, drankje, gezelligheid. Als er rugby is, wordt dit op de kerk geprojecteerd. (we staan meestal buiten vanwege het mooie weer). Rugby is hier nog belangrijker dan voetbal, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er ongeveer evenveel vanaf weet (niets).

maandag - college!
nieuwe vakken beginnen deze week! in deze periode volg ik "rechtssystemen" en internationaal zeerecht. Op maandagochtend heb ik college en maandagmiddag zit ik in de bieb/park om aantekeningen door te nemen en voor te bereiden voor dinsdag. De colleges volg ik samen met de gewone franse studenten, maar gelukkig zitten er ook wat erasmusmensen bij. Net als in de eerste periode zijn er geen boeken en zijn de aantekeningen (liefst woord voor woord wat de prof gezegd heeft) ontzettend belangrijk. Maandagavond ga ik naar de gebedsgroep van Shalom, 5 jonge braziliaanse zendelingen die een lunchroom hebben naast de faculteit. (lang verhaal, misschien dat ik er nog een keer een blog over schrijf). Gebedsgroep betekent met 30-40 fransen in een woonkamer zingen, en daarna een apéro. Fransen houden trouwens erg van chips met pindasmaak tijdens een apéro ???? gezien hun verder excellente smaak zal ik ze dat maar vergeven ;) Braziliaanse zendelingen spreken net een tikje langzamer frans en dat is erg prettig op maandagavond.

Dinsdag - dansdag
van 10-20 ben ik op de faculteit (6 uur college + 2 uur franse les) dus ik ben aan het eind van deze dag best wel moe. Frans is nog altijd best vermoeiend! maar we geven niet op: op dinsdagavond organiseert de kerk een internationaal etentje voor alle uitwisselingsmensen in de kelder van de kathedraal (la cave). Het is na zo'n lange dag erg fijn om wat niet-rechtenvrienden te spreken en dat iemand anders voor me kookt. Afgelopen dinsdag hadden alle franse studenten iets meegenomen en kregen we wat over was van een bruiloft - heerlijke chocoladetaart! Omdat het een dansavond was gingen de lichten gedimd en de franse top40 aan. Hoewel ik eerst nog dacht dat toevallig 8 mensen dezelfde stijldanscursus gevolgd hadden, bleek dat elke franse katholieke student kan dansen. en niet: beetje armen in de lucht uitgaan dansen, ik bedoel echt dansen: rock 'n roll is heel erg populair!

Na deze avond besloot ik met wat andere vrienden dat ik toch een echt FKM (Franse Katholieke Man) moest trouwen en voor altijd in Aix zou wonen.

woensdag - uitbrakken en zingen //what's in a name?
op woendagen slaap ik uit, ga ik hardlopen en daarna mijn huiswerk maken voor de franse les. (ik krijg daar ook studiepunten voor dus dat is best belangrijk). Andere studenten gaan op dinsdagavond stappen, maar uitgaan hier is niet zo leuk omdat er ALTIJD wat gebeurd (drugs in drankje, bijna in auto geduwd, student vol aangereden, student heeeeeeeeeeel erg dronken dat ze niet meer kan lopen) en je hier echt voor jezelf moet zorgen. In mijn geval betekent dat meestal dat ik niet drink en vervolgens voor anderen zorg omdat niemand anders zich verantwoordelijk voelt voor hun vrienden zodra er gedronken is. Maar goed, op woensdagen zijn de meeste studenten brak en gebeurd er dus niet zoveel. Woensdagmiddagen zijn dus heel geschikt voor huiswerk/boodschappen/dingen binnen Aix.

Woensdagavond zing ik in het kerkkoor. Het kerkkoor is een goede introductie in Franse (katholieke) cultuur. Er wordt altijd 4stemmig gezongen (ook zonder koor) en dat kunnen ze ook nog! dat is bijna eng, als ik dat vergelijk met het Nederland. 4 stemmig betekent dus ook dat we veel mannen hebben. Franse Katholieke Mannen. Een FKM is te herkennen aan zijn kleding: een chino (liefst bordeauxrood, in elk geval geen spijkerstof!) en overhemd, gecombineerd met een jasje danwel netjes over de schouders gedrapeerde donkerblauwe trui. Klassiek kapsel, en een willekeurige naam als Clément, Jeanbaptiste, Foucauld, Thimothée. Meisjes heten hier Marie-Gabrielle of Fillipine. De persoon verantwoordelijk voor het koor is Camille. Je begrijpt dan ook dat mijn verbazing groot was toen ik erachter kwam dat Camille een man is, met dreadlocks en een baardje. (en overigens een bizar groot stembereik en extreem musicaal). Afhankelijk van hoe moe mijn brein is ga ik daarna meteen door met kerygma: studie en discussie van theologische kwesties (uiteraard ook met een apéro).

donderdag // kerkloze dag!
donderdag: aantekeningen bestuderen en voorbereiden voor na de vakantie. Ondanks het feit dat frankrijk een extreem strikte scheiding van kerk en staat kent, heb ik komende week allerheiligenvakantie. Geen herfstvakantie, allerheiligenvakantie. En in de vakantie ga ik een midweek naar Barcelona! :) dat betekent ook de nodige voorbereiding/schoonmaken/kleding wassen/etc.
donderdagavonden heb ik weer fransles, en daarna kook ik meestal met vrienden. Vrienden zijn me daar erg dankbaar voor want kunnen meestal niet koken (geen pannen en/of geen ervaring) en ik ben blij met het gezelschap :)

vrijdag: zon!
ik had allemaal plannen voor vrijdag, maar de zon scheen en het was voor de laatste keer 22 graden. Dus lag ik in het park met een boek. en toen was de dag voorbij. (s avonds kan het hier flink koud worden, en twee weken terug was het 12 graden en precies die week viel het warme water uit. en de verwarming gaat in de hele flat pas aan in november...)

zaterdag: laatste voorbereidingen.
markt, inpakken en zorgen dat iedereen weet wanneer en waar we verzamelen!

al met al heb ik dus op maandag en dinsdag college,
op dinsdag en donderdag fransles; bij elkaar
lieve vrienden en familie,
komende week ben ik in Barcelona!
na mijn vakantie beloof ik te schrijven over hoe het gaat met de taal en te proberen of ik de foto's erop krijg. in plaats van foto's dan een filmpje om de sfeer van dinsdag te vangen:
https://www.youtube.com/watch?v=Rf55gHK48VQ

  • 04 November 2015 - 12:21

    Mieke:

    Heb je in Bennekom beloofd zonder aanhang terug te komen? Verzamel maar adressen,sommige luitjes zijn al blij met een schriftelijk berichtje. Een geruststelling!
    Fijn doen,wat je. leuk vindt en soms een nuchtere Nederlandse meid zijn! Bonne chance

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline

Actief sinds 10 Aug. 2015
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 4358

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2015 - 21 December 2015

La vie en Aix - rechtenstudent op reis

Landen bezocht: