Deel I: aankomst in Aix - Reisverslag uit Aix-en-Provence, Frankrijk van Pauline Brorens - WaarBenJij.nu Deel I: aankomst in Aix - Reisverslag uit Aix-en-Provence, Frankrijk van Pauline Brorens - WaarBenJij.nu

Deel I: aankomst in Aix

Blijf op de hoogte en volg Pauline

01 September 2015 | Frankrijk, Aix-en-Provence

Hallo allemaal,

even een kort berichtje om te laten weten dat ik nog leef ;)

Na een korte treinreis (zonder mannen met kalasjnikovs op de wc), een wanhopige zoektocht naar een bus (busstation bleek onder het treinstation te liggen) en een bijzonder vriendelijke fransman die me de weg wees, kwam ik dan eindelijk aan in Aix en Provence, mijn thuis voor de komende 4 maanden.

Om een beetje indruk te geven van hoe mijn dagen er hier uit zien:
elke ochtend word ik wakker in mijn minikamertje (8m, maar wel met eigen badkamer en uitzicht op de heuvels) op de campus en spring ik op mijn fiets naar de faculteit. De fiets is reuze handig, want daardoor kan ik langer slapen ;) en alle andere rechtenerasmusmensen weten ondertussen ook wie ik ben "dat nederlandse meisje met de fiets". De faculteit is groot, mooi, en oud. Omdat de universiteit de campus aan het verbouwen is, en de verbouwing zoveel lawaai maakt, wordt het eerste half uur besteed aan het zoeken van een beter lokaal. Elke ochtend heb ik gewoon fransles met de andere erasmusmensen. Daarna, lunch! hoogtepunt van de dag, omdat een campuslunch hier bestaat uit warm eten, salade en taart. ELKE DAG TAART. Lieve medeluxanen, ik zie hier een verbeterpuntje voor onze mensa's.

's Middags heb ik juridisch frans met de andere rechtenmensen: een vriendelijke prof met talent voor drama probeert ons duidelijk te maken hoe het franse rechtssysteem werkt (niet zo moeilijk, nederlands recht maar dan "Koning" vervangen door "het Franse volk").


Hoewel ik nog weinig heb kunnen vinden waarom Fransen allemaal zo klein zijn, ben ik wel tot de conclusie gekomen dat ze zeer hittebestendig zijn. Het is hier 30* en de universiteitsgebouwen hebben geen airco. Omdat ze buiten aan het heien/slopen/bouwen zijn moeten de ramen dicht, anders kunnen we de prof niet meer horen. Dat heeft wel als nadeel dat de hele klas tegen het einde van het drie uur durende college flauwvalt...

de andere erasmusmensen zijn tot nu toe heel aardig. Een paar amerikanen, noorwegen, UK en heeeeeeeeeeeeeeeel veel Duitsers. (Net de UB hier!). Met de erasmusmensen praten we franglais; een mengsel van engels en frans. Aan het eind van de dag is iedereen zo moe, dat we meestal terugschakelen op engels. Tot nu toe hebben we samen dingen gedaan als stappen in het erasmuscafé (met karaoke. er is helaas geen filmmateriaal van mijn legendarische uitvoering van "summer nights" met de amerikanen), een dagje naar Marseille, en het doorgronden van het Franse bureaucratische systeem. Daarover volgende keer meer.

à bientôt!

  • 01 September 2015 - 22:41

    Joske:

    Hoe vervelend ga je het vinden als ik op elke blog reageer....?!
    Dat gevraagd hebbende,

    Go Paulinie!!

  • 01 September 2015 - 23:17

    Aernoud:

    Gaaf! God heeft de Fransen expres zo klein gemaakt zodat ze een kleiner oppervlakte hebben, zo zweten ze dus kwantitatief minder en verliezen ze minder vocht, wat een kenmerk is van hun hitte bestendigheid. God heeft goed nagedacht over zijn creaties ;)

    Veel plezier!

  • 02 September 2015 - 00:10

    Katholiek 1/3 (de Colombiaan):

    Hahaha ik moet zo om je lachen. Vet leuk geschreven :)
    Klinkt vet leuk allemaal :D
    Kijk uit naar de volgende verhalen.

  • 02 September 2015 - 12:02

    Marie-Louise:

    Leuk geschreven!
    Have fun :)

  • 02 September 2015 - 16:18

    Jeanine:

    Taart. Ha. Hopelijk kun je in je vrije tijd ook nog wat voor je erasmusstudentjes bakken. :)
    Heel veel plezier daar!

  • 12 September 2015 - 10:39

    Mieke:

    Cycliste Pauline Bonne chance. Une bonne bise. Theo. Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Pauline

Actief sinds 10 Aug. 2015
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 4350

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2015 - 21 December 2015

La vie en Aix - rechtenstudent op reis

Landen bezocht: